První dojem u pohovoru: tipy pro recruitery i kandidáty

Jednou na konzultaci přišel uchazeč: na první pohled mírně nervózní, sám zrovna hledal nové pracovní uplatnění na trhu a přišel zkonzultovat svůj profil a možnosti. Jinak slušně oblečený pán ve středním věku. Jediná věc však působila mírně zvláštně – přišel v tenkých bavlněných rukavičkách. 

Hodinový rozhovor se pomalu ubíral k závěru a recruiterce to nedalo a jelikož jeho doplněk by mohl vyvolat zdvižená obočí při budoucím žádání o práci ve firmách, vznesla otázku. A odpověď? Pána v té době trápilo neinfekční kožní onemocnění a rukavičky používal během léčby. V požadované profesi by to pro něj nebylo nijak na překážku. Doporučila mu tedy, aby se nebál důvod sdílet v úvodu příštích pohovorů, aby nepůsobil přinejmenším „záhadně“. 

Personalisté, vytvořte si komplexní dojem

První dojem nás v životě ovlivňuje mnohem více, než si mnozí z nás uvědomují. Bohužel ne každý umí pozitivní první dojem vyvolat „na první dobrou“. Skvělé osobní PR bývá vlastní dobrým marketérům nebo úspěšným obchodníkům, školeným manažerům či samotným školitelům. Většinou jde o lidi, kteří staví velkou část své práce na umění přesvědčovat druhé. To ale třeba skladník nepotřebuje. V průběhu náboru nicméně projde drobnohledem personalistů enormní množství kandidátů během krátké chvíle. Je velmi těžké se oprostit od srovnávání. Praxe je nejlepším učitelem – k mistrovství je dobré držet se určitých zásad:

  1. Zohledněte situaci: Pokud kandidátovi na práci skutečně záleží, může být více či méně nervózní. Díky tomu jeho projev u pohovoru může působit mírně zkresleně. Pokud přímo není součástí nabízené práce schopnost dobré sebeprezentace, zohledněte nervozitu, až budete dělat své závěry. 
  2. Odbornost před osobními preferencemi: Nezaměřujte se striktně na osobní preference, které nemají vliv na pracovní výkon uchazeče a zkreslují celkový dojem. Snažte se u každého kandidáta uvědomit si konkrétně čím vám je či není osobně sympatický a tyto faktory následně oddělte od samotného posudku.
  3. Pozor na kulturní odlišnosti: V náboru má platit rovnost pro všechny. Před pohovorem se zahraničním kandidátem si dopředu nastudujte kulturní zvyklosti a projevy v jednání, které by vás mohly zaskočit, ačkoliv pro druhou stranu jsou v dané situaci adekvátní. 
  4. Nepřeceňte neverbální komunikaci(!): Recruiteři jsou zpravidla školenými pozorovateli, kteří se zaměřují i na detaily jako jsou neverbální projevy kandidáta. Tak například vědí, že když si kandidát hraje s tužkou, prstýnkem nebo třeba poklepává nohama pod stolem, je nervózní. Pokud má ruce zkřížené přes prsa, chybí mu sebevědomí nebo je nervózní. ALE! Co když se zrovna snaží zakrýt flek od kávy na košili, anebo má nateklé prsty či kamínek v botě, který ho tlačí, ale logicky se nebude před vámi zouvat? Pozor na tyto aspekty.
  5. Nepodceňte připravenost kandidáta: Někteří kandidáti mohou působit až příliš dokonale. Jsou připraveni, nebojí se vtipkovat a jejich neverbální projevy jsou jako z knihy. No. Pravděpodobně to tak být může. Vzhledem k dostupnosti informací jsou dnes kandidáti schopni leccos nastudovat. Mnozí vás dokáží odzbrojit bezprostředností a schopností se prodat. Kandidáta vybírejte proto i s ohledem na prostředí, pro které jej vybíráte. Bude ve své pozici spíše sólový hráč, nebo plnohodnotný člen týmu, jehož křehkou dynamiku si nemůžete dovolit narušit?  
  6. Zohledněte samotnou pracovní pozici: Vždy mějte na paměti, že kandidát např. na pozici operátora ve výrobě bude na první dojem působit zpravidla odlišným dojmem než třeba kandidát na ředitele výroby, od kterého očekáváte přeci jen profesionálnější vystupování. Podle zaměření pozice byste měli zaměřit i vaši pozornost. Zde je několik příkladů:
  • Manažeři a ředitelé: Zaměřte se na schopnost strategického myšlení, vedení týmu nebo vyjadřovací schopnosti.
  • Operátoři a administrativní pozice: Zaměřte se na schopnost hledat řešení problémů a preciznost.
  • Technické a výrobní pozice: Zaměřte se na schopnost praktického uvažování a práci s detaily.

Kandidáti, přípravu nepodceňte, ale ani nepřežeňte

Na druhé straně stojí kandidáti, kteří logicky chtějí zanechat co nejlepší první dojem a získat si pozornost potenciálního zaměstnavatele. Jak na to?

  1. Přijděte včas: Dochvilnost je nutnost – nejen s ohledem na omezený čas personalisty, který má daný den pravděpodobně více pohovorů za sebou. Zároveň tím dokazujete, že o pozici skutečně máte zájem, a tedy vám nedělá problém si dopředu zjistit dopravu a vyhnout se například úsekům časté dopravní zácpy, které by vám zapříčinily zpoždění. Pokud se stane, že skutečně přijdete později, dejte předem personalistovi vědět a omluvte se hned po příchodu. Slušnost se cení v každé pozici.
  2. Nežeňte se: S dochvilností se pojí i fakt, že pokud si vyhradíte dostatečný čas na příchod, nehrozí, že na místo schůzky doslova doběhnete zalití potem. Věřte, že následný efekt není příjemný ani vám a ani personalistům. 
  3. Zrekapitulujte si informace: Je jasné, že než o pozici žádáte, zjistíte si potřebné informace. Před samotným pohovorem se však vyplatí si znovu inzerát projít, abyste měli čerstvě v paměti požadavky na uchazeče a dokázali své odpovědi lépe formulovat kýženým směrem a měli připravené vhodné otázky.
  4. Oblečení a vzhled: Vaše oblečení a vzhled hrají významnou roli. Vyberte si vhodný outfit podle nabízené pozice, a dbejte na péči o vlastní vzhled. Vyžehlené oblečení, čistá obuv i ruce, adekvátní ne příliš výrazný make-up, jemná neagresivní vůně – to vše hraje podstatnou roli.
  5. Dejte si pozor na neverbální komunikaci: Oční kontakt, tón hlasu, úsměv a postoj – základní žádoucí projevy chování, o kterých na internetu koluje spousta informací, je dobré mít na paměti. Nesnažte se ale překopat celou svou osobnost a projevy vám vlastní. Recruiter zpravidla pozná, že tu něco nehraje a vám při postupujícím pohovoru bude spíše činit problémy celé „divadlo“ vydržet hrát.

Ruku na srdce – nábor není nikdy na 100 % objektivní, dokud v něm hraje roli lidský faktor, který do procesu vnáší prvek zkreslení. I proto většinou bývají náborové procesy vícekolové, respektive zapojují více hodnotitelů, kteří společně dokáží některé negativní vlivy potlačit. Na straně druhé – kandidát je v danou chvíli pod drobnohledem jen jeden. Výsledný dojem, který zanechá, je zpravidla trvalý. Proto jedno doporučení na závěr: na nic si nehrajte, buďte přiměřeně otevření, nervozitu, politou košili nebo třeba nepříjemnou vyrážku, kvůli které máte rolák vytažený až pod bradu, klidně přiznejte. Uleví se vám a budete se moci soustředit na to, co je skutečně důležité – získání pracovní pozice. Hodně štěstí!